Pomimo ogromnej popularności i rozwoju łączności bezprzewodowej nadal bardzo duża część opiera się o tradycyjne rozwiązanie jaki jest łączność przewodowa. Wypływa to przede wszystkim z tego, że jest ona zdecydowanie bardziej stabilna a co za tym idzie i lepszej jakości. W branży muzycznej w użyciu mamy szereg różnorodnego okablowania, które są wykorzystywane zarówno w domach jak i studiach nagraniowych oraz na estradzie. Mamy m.in. kable instrumentalne, mikrofonowe, do podłączania sprzętu studyjnego, estradowego itd. itd. Osoba niezorientowana może się w tym wszystkim pogubi, a to dlatego, że poszczególne kable są dedykowane pod konkretne urządzenie. Ta różnorodność wśród kabli nie ma na celu utrudnienie funkcjonowania użytkownikom, tylko ma za zadanie sprawić, że nasz przekaz wysyłanego sygnału będzie na możliwie najwyższym poziomie. W przypadku jakiegoś jednego uniwersalnego kabla, ta jakość raczej byłaby średnia. Natomiast kabel dedykowany pod dane urządzenie ma zapewnić nam jak najwyższą jakość. Stąd też, ta ogromna różnorodność w okablowaniu.  

Podział kabli 

Możemy zastosować różny podział, ale w muzyce najczęściej możemy spotkać się z podziałem na kable symetryczne i te niesymetryczne. Tu w zależności jaki rodzaju zastosujemy taką będziemy mieli jakość, którą zwłaszcza przy długich połączeniach ma niebagatelne znaczenie. Kable symetryczne są pod tym względem zdecydowanie lepsze, bo są bardziej odporne na zakłócenia zewnętrzne. Na kablu niesymetrycznym już przy kilku metrowym powiązaniu możemy odczuć różnicę w spadku jakości, a przy dłuższym kilkunastu metrowym połączeniu, będzie mogli zauważyć to zdecydowanie. W linii kabla niesymetrycznego lecą dwa przewody, z czego jeden odpowiedzialny jest za sygnał audio, a drugi za uziemienie. Do minusów tego kabla należy wyszczególnić to, że jak spotka on na swojej drodze jakieś zakłócenia w postaci obcych fal, to te zakłócenia wyjdą nam na końcu w odbiorze. Do tego rodzaju kabli niesymetrycznych możemy zaliczyć m.in. popularne kable z dwoma końcówkami RCA tzw. cinche, które często wykorzystywane są przy domowych wieżach hi-fi. Przy krótkich połączeniach tego rodzaju kable znajdują swoje zastosowanie, przy dłuższych raczej nie są zalecane. Inaczej wygląda sytuacja w przypadku kabli symetrycznych. Jest on zbudowany z trzech przewodów z czego jeden jest odpowiedzialny za uziemienie a dwa za sygnał audio. Dzięki odbiciu lustrzanemu zastosowanemu pomiędzy tymi dwoma przewodami audio mamy zniwelowane zakłócenia, które napotka przesyłany sygnał na swojej drodze. To powoduje, że jakość otrzymanego sygnału na wyjściu jest znacznie lepsza niż ma to miejsce w przypadku kabla niesymetrycznego. Kable symetryczne doskonale radzą sobie przy długich połączeniach i są często wykorzystywane do podłączeń m.in. czułych mikrofonów pojemnościowych. 

Podsumowanie

Bez względu na to czy wybieramy kabel do naszego domowego studia, czy do profesjonalnego studia nagraniowego, czy służyć on nam będzie do grania, śpiewania, czy nagrywania, to warto przede wszystkim kierować się zdrowym rozsądkiem. Mówiąc o zdrowym rozsądku nie warto zbytnio przepłacać, ale też zdecydowanie nie warto wprowadzać zbyt radykalnych oszczędności. Pamiętajmy, że zarówno jakość kabla oraz zainstalowanej na nim końcówki będzie miał decydujący wpływ na uzyskaną końcową jakość brzmienia. Nie kupujmy też kabli ze zbyt dużym zapasem metrażowym, bo każdy dodatkowy metr może powodować ułamek straty na jakości. Do pracy z muzyką zalecane są kable, które wykonane zostały z najczystszej miedzi beztlenowej. Kupując dobrej jakości kable mamy możliwość transmisji sygnału bez zniekształceń a przecież o to chodzi w muzyce, by uzyskać jak najlepszy sygnał. Dodatkowo dobry kable jest też znacznie odporniejszy na uszkodzenia mechaniczne, więc nie tylko jakość, ale i żywotność jest jego znacznie dłuższa. 

Łączność przewodowa w muzyce

Post navigation