Każdy instrumentalista grający na instrumencie smyczkowym obowiązkowo musi mieć w swoim wyposażeniu kalafonię. Jest to żywica służąca do nacierania włosia smyczkowego w celu zwiększenia jego przyczepności do strun. Jest niezbędna do gry, bez niej smyczek nie będzie zaczepiał o struny oraz wydobywany dźwięk będzie powierzchowny.

Na rynku muzycznym istnieje duża różnorodność firm produkujących kalafonie. Wyróżnia się między innymi kalafonię do gry solistycznej oraz kalafonię do gry orkiestrowej. Kalafonia solistyczna daje dźwięk jasny i nośny. Z kolei kalafonia orkiestrowa pozwala wydobyć dźwięk miękki i delikatny. Różnica między powyższymi rodzajami kalafonii jest subtelna i wymaga dużej wrażliwości słuchacza na dźwięk.

Wyróżnia się również kalafonię jasną i ciemną. Jasna służy do grania w wyższych temperaturach, w okresie wiosny i lata. Ciemna wskazana jest do gry w niższych temperaturach, w okresie jesieni
i zimy. Do gry skrzypcowej przeznaczona jest kalafonia twarda, do gry na altówce i wiolonczeli kalafonia średnia, a do gry na kontrabasie kalafonia miękka.

Istnieją również różne urozmaicenia kalafonii, np kalafonia z drobinkami złota (Larica Gold). Kalafonie występują w setkach różnych opakowań ­ w pudełkach, woreczkach, opakowaniach plastikowych, metalowych i drewnianych. Kalafonii powinniśmy używać wtedy, kiedy będziemy czuli, że jest to konieczne. Nie jest to trudne do rozpoznania ­ smyczek źle przesuwa się po strunach i „nie zahacza” strun, a jedynie się ślizga.

Z czasem kalafonia będzie sklejać włosie i zbierać się na włosiu, szczególnie w dolnej części smyczka (po dłuższym braku czyszczenia, w dolnej części smyczka włosie będzie po prostuczarne lub ciemno zielone). Powinniśmy wtedy przeczyścić włosie spirytusem, lecz unikając drzewca, aby nie zniszczyć lakieru. Wybór doskonałej kalafonii, przy pomocy której będzie się grało najlepiej jest właściwie podobny jak wybór idealnych strun ­ wymaga doświadczenia, prób i błędów. Kalafonia i jej działanie jest zależne od rodzaju włosia, elastyczności smyczka, rodzaju strun i brzmienia instrumentu. Jest to więc szereg czynników, które muszą współgrać z kalafonią. Kalafonie występują w sporej rozpiętości cenowej.

Początkującym wystarczą kalafonie z niższej półki cenowej. Bardziej doświadczeni muzycy mogą zacząć eksperymentowanie na drodze poszukiwania idealnej kalafonii. Warto dodać, że używając
kalafonii często odnosi się wrażenie, że ta nigdy się nie kończy. W rzeczywistości kalafonia zużywa się bardzo powoli, więc śmiało można rzec, iż inwestycja w kalafonię jest inwestycją na
lata. Poszukiwanie idealnej kalafonii, choć jest procesem nieco żmudnym, jest zarazem procesem, który uczy znajomości własnego instrumentu oraz rozwija wrażliwość na rodzaj dźwięku. Często nie trzeba daleko szukać ­ wystarczy popróbować gry z kalafonią znajomych, być może to właśnie ta kalafonia będzie tą, której szukamy.

Kalafonia i jej rodzaje

Post navigation